Odnośniki
- Index
- Bezpieczna przystań Danielle Steel
- Lara Adrian M
- Pilcher Rosamunde Dziki tymianek
- 048. Delinsky Barbara Najprawdziwsza historia
- Christopher Alexander The search for beauty
- Diana Palmer Long Tall Texans 25 Lionhearted
- COBIT wytyczne zarzć…dzania
- Anderson, Poul The Unicorn Trade
- Catherine Spencer Tempting Lucas (pdf)
- J.C. & Barb Hendee D 3 Sister of the Dead (BD) (v1.2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kfr.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
i kwalifikacji osób, które mają prawo prowadzenia tej działalności (DzU, nr 16,
poz. 55);
- RozporzÄ…dzenie ministra kultury i sztuki z 10 lipca 1963 r. w sprawie
szczegółowego trybu postępowania przy przejmowaniu zabytków ruchomych na
własność państwa (DzU, nr 32, poz. 183);
- Uchwała nr 179 Rady Ministrów z 8 grudnia 1978 r. w sprawie wykorzystania
zabytków nieruchomych na cele u\ytkowe (M.P. nr 37, poz. 142);
- RozporzÄ…dzenie ministra kultury i sztuki z 30 czerwca 1965 r. w sprawie trybu
zgłaszania wniosków oraz wydawania zaświadczeń i zezwoleń na wywóz dóbr
kultury za granicÄ™ (DzU, nr 31, poz. 206).
58
4.2. Instytucje ochrony dóbr kultury w Polsce
Konstytucja RP, mówiąc o szczególnej ochronie, jakiej podlega dziedzictwo
kulturalne i to\samość narodowa, czyni państwo odpowiedzialnym za tę ochronę. W oparciu
o Konstytucję, a tak\e ustawy i inne akty prawne nale\y stwierdzić, \e centralne instytucje
państwowe (Sejm RP, Senat RP, Rada Ministrów, Ministerstwa) są odpowiedzialne za
przygotowanie, wydanie i realizację niezbędnych aktów normatywnych, na podstawie których
mo\liwa jest ochrona i zabezpieczenie dóbr kultury przed wszelkimi zagro\eniami okresu
wojny i pokoju. Transformacja systemowa, która ma miejsce w Polsce od przełomu lat
1989-1990, wpłynęła tak\e na reorganizację zarówno instytucji państwowych zajmujących się
kulturą, jak i modyfikację aktów prawnych dotyczących ochrony dóbr kultury.
Podstawowa dla ochrony dóbr kultury ustawa z 1962 r., po nowelizacjach w 1990
i 1996 roku, stanowi, \e ochronę dóbr kultury sprawują następujące organy:
- minister kultury i sztuki (a po zmianie nazwy i nadaniu nowego statutu minister
kultury do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego); ZarzÄ…dzenie nr 44
prezesa Rady Ministrów z 29 marca 2002 r. (M.P. z 5 kwietnia 2002 r.);
- Generalny Konserwator Zabytków działający w imieniu ministra kultury;
- wojewoda przy pomocy wojewódzkiego konserwatora zabytków jako kierownika
jednostek organizacyjnych (wojewódzkiego oddziału Państwowej Słu\by Ochrony
Zabytków) wchodzącej w skład rządowej administracji ogólnej w województwie;
- dyrektorzy (kierownicy) muzeów w stosunku do zabytków znajdujących się
w muzeach;
- dyrektorzy Ośrodka Dokumentacji Zabytków kierujący centralną ewidencją dóbr
kultury;
- dyrektorzy (kierownicy) jednostek organizacyjnych powołanych do ochrony
zabytków;
- Biblioteka Narodowa w Warszawie i biblioteki wyznaczone przez ministra kultury
w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych)
i Polską Akademię Nauk w stosunku do zabytkowych materiałów bibliotecznych
w zakresie im zleconym.
Naczelny nadzór nad ochroną dóbr kultury nale\y do ministra kultury. Aparatem
wykonawczym ministra do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego jest
Ministerstwo Kultury, które działa zgodnie z jego zarządzeniami, wytycznymi i poleceniami
59
oraz pod jego bezpośrednim nadzorem i kierownictwem. Minister kieruje ministerstwem przy
pomocy sekretarza stanu, podsekretarzy stanu, dyrektorów generalnych, dyrektorów
departamentów i równorzędnych komórek. W nowej strukturze Ministerstwa Kultury
szczególną funkcję w zakresie ochrony dóbr kultury spełniają: Departament Dziedzictwa
Narodowego i Departament Ochrony Zabytków.
W imieniu ministra kultury bezpośredni nadzór nad dobrami kultury spowoduje
Generalny Konserwator Zabytków. W strukturze władzy państwowej odpowiedzialność za
organizację przygotowania i aktualizację planów odnowy i zabezpieczenia dóbr kultury przed
skutkami zagro\eń wynikających z klęsk \ywiołowych oraz konfliktów zbrojnych spoczywa
na Generalnym Konserwatorze Zabytków, szefie Cywilnej Obrony Kraju i wojewodach. Na
jednostkach organizacyjnych (dyrektorach muzeów oraz u\ytkownikach i właścicielach dóbr
kultury) spoczywa główna odpowiedzialność za opracowanie i aktualizację planów ochrony
i zabezpieczenie oraz zapewnienie sił i środków na ich realizację, przy współpracy ze
starostami powiatów i wójtami gmin (prezydentami i burmistrzami miast).
W przypadku powstania zagro\enia wskutek klęsk \ywiołowych lub innych
kataklizmów, w tym konfliktu zbrojnego, bezpośrednia opieka nad dobrami kultury
wynikająca z ustawowej odpowiedzialności spoczywa na dyrektorach i kierownikach
muzeów oraz innych u\ytkownikach i właścicielach obiektów zabytkowych. W zale\ności od
stopnia zagro\enia i odpowiednio do decyzji nadrzędnych organów administracji publicznej
podejmują oni działania, wykorzystując wszystkie dostępne środki, aby nie dopuścić do
powstania strat lub je zminimalizować. Na administracji terenowej spoczywa obowiązek
przydziału niezbędnych środków w celu realizacji zadań ochrony dóbr kultury90.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]