Odnośniki
- Index
- One Night 3 One Night with her Bodyguard Noelle Adams
- Card Orson Scott Płomień serca (pdf)
- Betty Womack Hot for Nick (pdf)
- Transmisja danych i sieci komputerowe
- gibson william neuromancer
- hdh_thomas_hobbes_leviatan
- Cykl Indiana Jones Indiana Jones i Siedem ZasśÂ‚on Rob MacGregor
- John DeChancie Skyway 00 Red Limit Freeway
- śÂšroda Krzysztof Podróśźe do Armenii i innych krajów (2012)
- Diana Palmer Long Tall Texans 25 Lionhearted
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- conblanca.keep.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
usłyszałeś na zebraniu, choćby nie wiem jak śmiesznie to zabrzmiało.
Jeżeli wybrałeś dobry moment, uczestnicy przyjmą twoje słowa z nadzieją na szybki
koniec strasznej nasiadówy. Przedstawiając swoją sugestię pod płaszczykiem aprobaty dla
zdania innych, z góry minimalizujesz ich potrzebę ataku.
Wyjdziesz na racjonalnego zwolennika kompromisu na tle tłumu krzykaczy forsują-
cych partykularne interesy. Jedyna słaba strona tego manewru - niekoniecznie musisz być
identyfikowany z ideą, którą głosisz, gdy już się sprawdzi. Ale zwykle to nie jest problem, bo
większość idei się nie sprawdza. A za te pomysły, które chwycą, wyrazy uznania i tak zbiera
twój szef.
Posługuj się sarkazmem, by postawić na swoim
Z definicji logika nie przemawia do ludzi ze złymi pomysłami. Gdyby myśleli logicz-
nie, nie mieliby złych pomysłów, chyba że korzystali z błędnych danych. Istnieją dwa sposo-
by, by utrącić nielogiczne pomysły i przeforsować własną propozycje:
* Spieraj się o dane. Gruntownie zbadaj sprawę, byś mógł wykazać błędy
w założeniach adwersarza.
* Posługuj się sarkazmem, aby wykpić konkurencyjny pomysł i pokazać, jakim głup-
kiem jest jego autor.
Gruntowne badanie wymaga jednak czasu, a posługiwanie się jego wynikami ma
sens jedynie wtedy, gdy po drugiej stronie jest osoba, do której przemawia logika, osoba
umiejąca przyznać się do błędu. Dobrze byłoby więc zagwarantować sobie również takiego
przeciwnika (to już próbka sarkazmu).
Druga opcja - sarkazm - jest w istocie uniwersalna. Daje się stosować zarówno
w wypadku, gdy adwersarz ma błędne dane, jak i w wypadku, gdy ma zle w głowie. Zaatakuj
jego lękliwość i poczucie bezpieczeństwa. Sarkazm może być przygrywką do wyśmiania
konkurenta nieco pózniej.
Użyteczny będzie przykład. Załóżmy, że ten dureń twój szef zaproponował, by najlep-
si pracownicy dostali coś w rodzaju listów pochwalnych. Oto jak za pomocą sarkazmu mo-
żesz zmusić go do zmiany planu.
Przykład siły sarkazmu
Ty: Od dawna jestem przekonany, że problemy naszej firmy są wynikiem złego zarzą-
dzania i nieodpowiedniego systemu wynagrodzeń.
Szef: To błędna ocena.
Ty: A teraz okazuje się, że to z powodu braku listów pochwalnych.
Szef: Hm...
Ty: Najbardziej w tym wszystkim podoba mi się to, że na jedną osobę, która dostanie
taki list, będzie przypadać pięćdziesiąt, które nie dostaną, a to oznacza dodatkowy wysiłek !
Szef: Chyba wiem, co pan próbuje zrobić...
Ty: Chcę zarobić na ten list! Nic mnie nie powstrzyma!
Szef: W porzÄ…dku, punkt dla pana...
Ty: Wystarczy, jeśli zostanę dzisiaj na noc i wytrę stoły w tej sali własnymi włosami?
Manewr Szerszej Perspektywy
Manewr Szerszej Perspektywy łączy się z tym, że dyrekcja twierdzi, że widzi sprawy
lepiej niż zagródka, dział czy nawet cała firma. Warto wytrącić jej tę broń z ręki. I o tym trze-
ba pamiętać, gdy koledzy z niższych szczebli są rozliczani za niepowodzenia.
Załóżmy, że wydałeś właśnie milion dolarów na projekt, który gruchnął o ziemię jak
dziewięćdziesięcioletnia pijaczka ze złamanym biodrem. Odbywa się właśnie zebranie i całe
stado szakali chce cię pożreć, a wcześniej wepchnąć ci do gardła finansowe dossier. Twój cel
to umknąć drapieżcom, a przy odrobinie szczęścia nawet wzmocnić swoją pozycję. I tu nie-
zbędny jest Manewr Szerszej Perspektywy.
Rozmowa mogłaby wyglądać tak:
Ty: Wydałem milion dolarów, ale projekt się nie powiódł.
Wally: Roztrwoniłeś milion dolarów!
Alice: Co ty sobie myślisz?
Ted: Haloooooo!!! Czy nikt nie pilnował tej sprawy?
Ty: (spokojnie patrząc na wszystko z szerszej perspektywy): Milion dolarów to dro-
biazg w porównaniu z budżetem Działu Badawczo-Rozwojowego. Pracujemy w ryzykownej
branży.
(W tym momencie inni uczestnicy zebrania orientują się, że z flanki został wykonany
Manewr Szerszej Perspektywy, i rzucajÄ… siÄ™ w kierunku innej potencjalnej ofiary).
Wally: Tylko milion dolarów, a tyle się nauczyliśmy.
Alicja: W porównaniu z MSP to się mieści w granicach błędu.
Ted: Czy możemy pomówić o czymś poważniejszym?
Strategia dinozaura
Strategia dinozaura polega na ignorowaniu nowych dyrektyw kierownictwa i robieniu
swojego po staremu. Sukces tej strategii bierze się stąd, że szef zauważy rebelię najwcześniej
po sześciu miesiącach i dopiero wtedy się wścieknie. Tak się składa, że zazwyczaj szef pozo-
staje na swoim stanowisku zwykle jakieś pół roku.
Przeciętna długość życia firmowych regulaminów to sześć miesięcy. Spokojnie mo-
żesz zignorować wszystkie te polecenia szefa, których realizacja zabierze więcej niż pół roku.
Innymi słowy, warunki się zmienią, zanim będziesz musiał coś zrobić. Możesz więc zająć się
swoimi sprawami, a nowi szefowie będą przychodzić i odchodzić.
Wystarczy odczekać odpowiednio długo, a każdy zły pomysł przepadnie. Większość
dobrych zresztą też. Masz więc czas na doskonalenie jednej tylko strategii, tej, która jest do-
bra dla ciebie.
Od: (nazwisko do wiadomości adresata)
Do: scottadams@aol.com
Scott!!
Kierownictwo, kiedy napotyka problemy w zarządzaniu nie wie wprawdzie, co robić,
lecz czuje, że COZ zrobić powinno zawrze więc zwraca się w stronę przerażającej BAZY
DANYCH i wysyła serię okólników. Wynika z nich przede wszystkim, że kierownictwo nie
ma żadnego pomysłu na strategiczne WYKORZYSTANIE bazy danych.
Pierwszy okólnik zawiadamia, że baza danych rozwiąże wszystkie nasze problemy.
Następny, że baza danych jest wielkim przedsięwzięciem firmy i wymaga współpracy
wszystkich, by ukształtować wizję przyszłości .
Dalsze okólniki zapewniają, że baza danych rozwija się i ma się coraz lepiej.
Potem pojawia się jednak wzmianka, że mimo dalszego postępu dane nie są jeszcze na
tyle kompletne, by przynieść znaczące rezultaty.
Z kolei nadchodzi wyjaśnienie, że gromadzenie danych zajmuje więcej czasu, niż
oczekiwano, bo inżynierowie nie wnieśli na czas swojego wkładu.
Inżynierowie ignorują okólniki i połajanki.
W końcu wszystko przycicha. BAZA DANYCH znika w promieniach zachodzącego
słońca
Rozdział 11
Marketing i komunikacja
W sprawach marketingu jestem niemal ekspertem, bo kiedyś chodziłem na kurs. Co
więcej, parę rzeczy kupiłem. Dla człowieka z zewnątrz marketing można podsumować w ten
sposób:
Jeżeli obniżysz cenę, będziesz mógł sprzedać więcej jednostek.
To jednak ogromne uproszczenie, które obraża specjalistów od marketingu i ignoruje
setki lat gromadzenia przemyśleń na temat zawiłości sztuki marketingu. Te subtelne zawiłości
to:
* Jeżeli podniesiesz cenę, sprzedasz mniej jednostek.
* I jak ja w tym wyglÄ…dam?
Dział marketingu korzysta z zaawansowanych technik, by skojarzyć towar z klientem
w sposób przynoszący maksymalne zyski. Na przykład rozdaje breloczki.
Ale to nie wszystko. Dla wygody czytelnika zebrałem główne koncepcje marketingu,
żeby nie musiał chodzić na kurs tak jak ja. Zapraszam.
Segmentacja rynku
Każdy klient chciałby kupić najlepszy towar po najniższej cenie. Na szczęście nie od-
różnia delikatnego jedwabiu z Azji od papierowego ręcznika firmy Bounty. Bez względu na
to, jak szlachetny jest wyrób, zawsze znajdzie się ktoś, kto pomyli go z najtandetniejszym
bublem albo kto nie zna alternatyw. Zadaniem marketingu jest odnalezć te segmenty , wsa-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]