Odnośniki
- Index
- Graham Heather Na zawsze, moja miłości
- CATECISMO Parte 1
- 087. Metcalfe Josie To co najwaśźniejsze
- Business English Tests
- Anders Wivel Security Strategy and American World Order, Lost Power (2008)
- Addison Allen Sarah Królowa sśÂ‚odyczy
- 5. Dantejskie dziedzictwo Leclaire Day Narzeczona z piekśÂ‚a rodem
- Christie Agatha śÂšledztwo na cztery rć™ce
- Warren Murphy Destroyer 077 Coin of the Realm
- 0415423511.Routledge.Understanding.Terrorist.Innovation.May.2007
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- ginamrozek.keep.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobnie jak w przypadku fotografii i filmu istotna jest sprawność systemu perspektywicznego widzenia
przestrzeni, podobnie fotografia i film spowodować mogą zmiany we wrażliwości na barwy, poprzez
jaskrawe kolory w masowym wykonaniu odbitek fotograficznych (oraz szczególnie jaskrawy obraz
telewizyjny). Chodzi o słabsze postrzeganie drobnych niuansów kolorystycznych, o redukcję umiejętności
rozróżnienia wielu delikatnych odcieni barwnych. Do tego dochodzi częste występowanie na odbitkach i w
telewizji odchyleń od barw widzianych w naturze, które to odchylenia dodatkowo stępiają poczucie
właściwej czystości barw. Odchylenia te w pobieżnym oglądzie stają się po prostu niezauważalne.
Stosowanie obiektywów o różnych kątach rejestracji, czy wymieszanie miejsca i czasu doznań związanych z
43
odbiorem fotografii (a także pojawienie się bardzo szybkich zmian obrazów np. w wideoklipach),
dodatkowo powiększają wymogi odnośnie inteligencji.
Warto nadmienić, że obraz elektroniczny jako taki jest bliższy neurofizjologicznym przebiegom w mózgu
niż chemia tradycyjnej fotografii. Cecha ta wraz z reprogenicznością, zapewne ułatwi połączenie
elektronicznej protezy oka bezpośrednio z mózgiem. To ostatnie zdanie wypowiedziane przeze mnie w 1979
roku, zostało już zrealizowane. W Polsce prace nad sztucznym okiem przebiegają w ramach finansowanego
przez UniÄ™ EuropejskÄ… projektu Healthy Aims (2009).
* * *
W rozdziale Fotografia a pamięć, pragnę omówić dokładniej jeszcze jeden proces, współcześnie coraz
bardziej widoczny. Chodzi o ciągłe zbliżanie funkcji fotograficznego aparatu cyfrowego do swojego
naturalnego odniesienia, czyli funkcjonowania mózgu podczas rozpoznawania widoku.
Zacznijmy od balansu bieli funkcji aparatu umożliwiająca otrzymanie zdjęcia wyglądającego tak, jakby
zrobione zostało w świetle dziennym, w południe w pełnym słońcu. Czy przy włączonym balansie bieli
można jeszcze mówić, że jest to zdjęty fragment rzeczywistości tu i teraz? Przecież balans bieli jest
autentyczną pamięcią aparatu, przedstawiającą świat według parametrów tkwiących w śladach
pamięciowych naszego mózgu (bazujących na zakodowanej statystyce wyglądów świata). W najnowszej
generacji aparatów fotograficznych (przykładowo aparat Lumix DMC-FX500 z 2009r.), mamy do
czynienia z udoskonaloną wersją automatyki - jest nią inteligentny tryb automatyczny (iA), dzięki któremu
aparat może wybrać wszystkie ustawienia za użytkownika. W trybie tym dodatkowo usprawniono także
funkcję balansu bieli, zastępując tradycyjną kompensację jednoosiową kompensacją dwuosiową z
ustawieniami temperatury barwy, co umożliwia automatyczną korektę barwy we wszystkich warunkach. Dla
chcących samodzielnego dostrajania balansu bieli, pozostawiono taką możliwość. Podobnie jest w
inteligentnym trybie automatycznym z regulacją innych parametrów rejestracji. Funkcje domyślają się , na
jakim efekcie zależy fotografującemu. Po włączeniu trybu inteligentnego, wszystkie funkcje zaczynają
działać automatycznie, można więc robić zdjęcia bez regulowania ustawień, gdy zmieniają się warunki
oświetleniowe. Warto także wymienić inteligentną kontrolę czułości, korygującą czułość nawet podczas
przemieszczania siÄ™ obiektu, oraz wykrywajÄ…cÄ… i eliminujÄ…cÄ… efekt rozmycia szybko poruszajÄ…cych siÄ™
obiektów. Funkcja ta cały czas monitoruje zródło światła, i automatycznie aktywuje funkcję kompensacji
tylnego oświetlenia, zwiększając ekspozycję obszarów zaciemnionych - aby uchwycić scenę tak jak widzi ją
użytkownik - przez redukcję skrajnych świateł i cieni na fotografii. Inteligentny system wykrywania
twarzy potrafi w ramach jednego kadru wyszukać do 15 twarzy i dobrać do nich ostrość oraz ekspozycję,
nawet jeżeli twarz jest skierowana bokiem do aparatu. System wykrywania twarzy rozpoznaje uśmiech, a
cyfrowa korekcja usuwa efekt tzw. czerwonych oczu. System ten potrafi nawet zapamiętać twarz jakiejś
osoby, i uwzględnić ją podczas robienia następnych zdjęć. Autofokus śledzi przemieszczający się w kadrze
obiekt, i może być aktywowany ruchem naszego oka. Inteligentny wybór sceny automatycznie określa
program tematyczny, i też automatyczne ustawia ostrość na wybranym obiekcie - także podczas jego ruchu.
Równoległa redukcja szumów w sygnale luminancji i chrominancji polega na tym, że szum luminancji jest
44
dwuwymiarowo rozdzielany na szum wysokiej i niskiej częstotliwości. Eliminowany jest tylko szum niskiej
częstotliwości a nie szum wysokiej, który ma duży wpływ na rozdzielczość. Po drugie, szczegółowe
informacje o punktach zmiany kolorów pozwalają na dokładne wyznaczenie krawędzi, i znaczne
ograniczenie przebarwień. Optyczny stabilizator obrazu za pomocą żyroskopów wykrywa drżenie ręki i
powoduje odpowiednie przesunięcie układu soczewek, niwelując szkodliwe drgania. Wreszcie szerokokątny
obiektyw pozwala w przybliżeniu objąć kadrem przestrzeń tak daleko, jak postrzega ją ludzkie oko.
(Naturalnie nie mam na myśli różnic ostrości w całym polu naszego widzenia).
Pragnę zwrócić uwagę na jeszcze inną analogię pomiędzy aparatem fotograficznym i wzrokowym. Chodzi o
wstępne przetwarzanie (jeszcze w oku) ostrości i kontrastu obrazu wzrokowego, a wstępnym
przetwarzaniem obróbką ostrości i kontrastu już w aparacie. Jest tylko mitem, że obraz fotograficzny
przedstawia sytuację dokładnie tak, jaka była w danym miejscu i czasie. Na dodatkowe potwierdzenie tej
opinii, cytuję reklamowy opis trzech wybranych z 12 nowych, ważniejszych technologii użytych w aparatach
Samsung: Polepsz swój wygląd bez wizyty u chirurga plastycznego. Szybki i prosty sposób na piękny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]