Odnośniki
- Index
- Boglar Krystyna Salceson i mrĂłwki
- Christine Feehan Dark 05 Dark Challenge
- Roberts Alison WspaniaśÂ‚a rodzina
- Wybieram Ciebie 01 McAdams Molly
- Miroslav Malovrh Na devinski skali
- Bauer Ewa KruchośÂ›ć‡ jutra(1)
- 247.henryk offterdingen
- Charles Martin W pogoni za śÂ›wietlikami
- Strzelczyk Jerzy Mieszko I
- Tracy Falbe The Rys Chronicles 1 Union of Renegades
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- russ.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tematu może być także opracowana wedle schematu: chronione dobro/interes specyficzne zródła zagrożeń
tego dobra - kto i za pomocą jakich środków może je chronić. Dopiero po takim zawężeniu tematu łatwiej będzie
ustalić zakresy niewiedzy i pytania badawcze.
A oto inny przykład pozwalający w podobny sposób dojść do ustalenia pytań badawczych, konkretnego celu
pracy: Student chciałby w toku przygotowywania pracy magisterskiej pogłębić swoją wiedzę o
zarządzaniu personelem i na jakiś temat z tego zakresu napisać pracę. Wgląd w hasła w specjalistycznej
encyklopedii dadzą pogląd, iż może on ograniczyć rozważania bądz do instrumentów zarządzania
bezpośredniego, bądz pośredniego. Jeśli chciałby opracowywać bardziej dogłębnie temat wąski, to znając
pojęcie zarządzania personelem będzie wiedział, iż może wybrać do zbadania jeden spośród co najmniej
czterech instrumentów zarządzania bezpośredniego (dobór pracowników, kształtowanie zmian personalnych,
kształtowanie stosunków przełożeni-podwładni, kształtowanie płac i innych systemów materialnego
zainteresowania) oraz jeden z co najmniej pięciu grup środków zarządzania pośredniego (opisy stanowisk i
zawodów, metody oceny pracowników i wyników ich pracy, kształtowanie środowiska pracy, inne środki).
Przykłady te ukazują, iż niewiedza nie musi dotyczyć całego tematu (w naszym przykładzie - ochrony
konsumentów w ogóle, zarządzania personelem w ogóle).
Student nie musi więc poszukiwać tematów nigdy nie podjętych w nauce, a nawet nigdy nie podjętych w
pracach magisterskich jako wąsko tematycznych. Mogą to być te same tematy, tylko inaczej ustawione, tj.
analizowane w innym czasie, innych warunkach, w innych typach przedsiębiorstw lub innych podmiotach
gospodarujących (np. dotyczące innego segmentu konsumentów). Na przykład:
" temat był opracowany w odniesieniu do przedsiębiorstw państwowych, a magistrant opracowuje go w
odniesieniu do przedsiębiorstw spółdzielczych;
" temat był opracowany w odniesieniu do niezależnych małych przedsiębiorstw, a magistrant opracuje go w
odniesieniu do przedsiębiorstw należących do koncernu;
" temat był opracowany w odniesieniu do przedsiębiorstw zarządzanych przez samego właściciela, a magistrant
opracuje go w odniesieniu do spółek kapitałowych;
" temat był opracowany w odniesieniu do gospodarstw domowych jednoosobowych, a magistrant opracuje go w
odniesieniu do gospodarstw wieloosobowych;
" temat był opracowany w odniesieniu do warunków gospodarki zarządzanej centralnie, a magistrant
opracuje go w odniesieniu do warunków okresu po transformacji gospodarczej;
" temat był opracowany w odniesieniu do konsumentów mieszkających na wsi, a magistrant opracuje go w
odniesieniu do konsumentów z ośrodków miejskich;
" temat był opracowany z pominięciem analizy trudności, z jakimi należy się liczyć przy wprowadzaniu w
życie tytułowego rozwiązania, a magistrant szczególnie skoncentruje się na tych trudnościach;
" temat był podejmowany bez określenia intensywności tytułowego zjawiska, a magistrant dokona pomiaru
intensywności.
Zaprezentowany wyżej sposób poszukiwania problemu naukowego do pracy magisterskiej ma jedną zasadniczą
wadę jest idealistyczny, zakłada bowiem, że istnieje pełen dostęp do literatury publikowanej, a nawet do
niepublikowanych materiałów. Wynika ona z lego, że prace magisterskie nie są drukowane i upowszechniane na
rynku księgarskim, zatem nawet promotor nie jest w stanie stwierdzić, czy gdzieś nie napisano dotychczas pracy
o tym samym problemie naukowym (nie tytule, ale właśnie problemie), który chce zbadać jego magistrant.
Obiektywnie nie można więc stwierdzić, czy wyselekcjonowany przez danego studenta konkretny problem do
zbadania reprezentuje niewiedzę dydaktyczną czy obiektywna, Trzeba więc pogodzić się z tym, iż w przypadku
prac magisterskich nowym problemem jest każdy problem, który w przekonaniu promotora i magistranta nie
został dotychczas podjęty. Należałoby rozważyć, czy nie zobowiązać magistranta, aby na egzemplarzach swej
pracy dał wyraz takiemu przekonaniu. To między innymi w tym celu studenci wielu uczelni zagranicznych
składają na tytułowej stronicy swej pracy następujące oświadczenia: Niniejszym oświadczam z mocą przysięgi,
że pracę tę wykonałam(em) samodzielnie; myśli bezpośrednio lub pośrednio pochodzące z obcych zródeł zostały
jako takie wyraznie zaznaczone. Praca ta nie została dotychczas przedłożona żadnej innej instytucji
egzaminacyjnej ani też opublikowana. Jestem świadomy(a), że oświadczenie nieprawdy spowoduje skutki
prawne"5.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]