Odnośniki
- Index
- Richard P.Feynman A co ciebie obchodzi, co myślą inni
- 39. Douglas Gail Dama w Teksasie
- Nemezjusz O naturze ludzkiej
- Hart Jessica OgiećąĂ˘Â€Âź i woda
- Laurie King Mary Russel 08 Locked Rooms
- Arthur Robert Tajemnica PśÂ‚omiennego Oka
- Cabot Meg Pamić™tnik Ksi晜źniczki 06 Ksi晜źniczka uczy sić™ rzć…dzić‡
- 074 Ewa wzywa 07... Trop wiedzie w historić™ Osiadacz Maria
- Evanovich Janet Wielki finaśÂ‚
- Eden Cynthia Zwić…zani w ciemnośÂ›ci
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- ewagotuje.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
okowy. Przyzwyczajone są swobodnie wzbijać się w przestworza i z góry spoglądać na ludz-
kie sprawy. Oto dlaczego woła Platon: mędrzec całą swą duszą dąży ku śmierci, pożąda jej,
rozmyśla o niej i w tym pragnieniu wznosi się ku rzeczom pozaziemskim.
23 " 3 4
Wszystko, co osiągnęło szczyt, bliskie jest swego końca. Doskonała cnota wyrywa się i
znika sprzed oczu ludzkich, a to, co wcześniej dojrzało, nie czeka na odległy kres. Ogień, im
jaśniej zabłyśnie, tym szybciej gaśnie. Trwalszy jest taki, który tląc się leniwie na trudno pal-
nym podłożu i pogrążając się w dymie, połyskuje ze smolenizny. Podtrzymuje go bowiem ta
sama przyczyna, która go tak skąpo podsyca. Podobnie jest z ludzkimi umysłami: im są
świetniejsze, tym krótszy ich żywot. Bo tam, gdzie nie ma miejsca na przyrost, bliska jest
zagłada.
24 " 5
Całe nasze ciało, które widzisz, kości, ścięgna, skóra, którą jesteśmy okryci, twarz, po-
mocne nam ręce i wszystkie inne części, które należą do naszej zewnętrznej powłoki są kaj-
danami i ciasnym lochem dla duszy. Właśnie to ją uciska, tłumi, plami i pogrążając w fałszu
oddala od prawdy i właściwych jej rzeczy. Ona ustawicznie walczy z owym ociężałym ciałem
o to, aby nie dać mu się uwieść ani w nim nie ugrzęznąć. Stara się wznieść tam, skąd niegdyś
zstąpiła. Tam czeka ją wieczny spokój, kiedy wydostanie się z chaosu i mroku, aby oglądać
rzeczy czyste i jasne.
26 " 6 7
A skoro nadejdzie czas, gdy świat zacznie się spalać, aby się na nowo odrodzić, wtedy
wszystko się będzie niszczyło własnymi siłami, gwiazdy uderzą o gwiazdy i w pożarze całej
materii jednym ogniem zapłonie wszystko, co teraz świeci w ustalonym porządku. Również
my, dusze szczęśliwe i obdarzone przez los nieśmiertelnością, kiedy Bogu spodoba się na
nowo stworzyć świat, my same, podczas zagłady wszystkiego, jako mały dodatek do ogrom-
nego zniszczenia obrócimy się w dawne pierwiastki.
46
De vita beata
1 " 1
Vivere, Gallio frater, omnes beate volunt, sed ad pervidendum, quid sit quod beatam vitam
efficiat, caligant; adeoque non est facile consequi beatam vitam, ut eo quisque ab ea longius
recedat, quo ad illam concitatius fertur, si via lapsus est: quae, ubi in contrarium ducit, ipsa
velocitas maioris intervalli causa fit.
1 " 3
Atqui nulla res nos maioribus malis implicat, quam quod ad rumorem componimur, optima
rari ea, quae magno assensu recepta sunt, quodque exempla nobis multa sunt, nec ad rationem
sed ad similitudinem vivimus.
1 " 4
Alienis perimus exemplis: sanabimur, separemur modo a coetu.
2 " 1
Non tam bene cum rebus humanis agitur, ut meliora pluribus placeant.
2 " 4
Ista, quae spectantur, ad quae consistitur, quae alter alteri stupens monstrat, foris nitent,
introrsus misera sunt.
3 " 3
Beata est ergo vita conveniens naturae suae, quae non aliter contingere potest, quam si
primum sana mens est et in perpetua possessione sanitatis suae, deinde fortis ac vehemens,
tunc pulcherrime patiens, apta temporibus, corporis sui pertinentiumque ad id curiosa non
anxie, tum aliarum rerum quae vitam instruunt diligens sine admiratione cuiusquam, usura
fortunae muneribus, non servitura.
3 " 4
Nam voluptatibus et doloribus spretis pro illis, quae parva ac fragilia sunt et ipsis flagitiis
noxia, ingens gaudium subit, inconcussum at aequale, tum pax et concordia animi et magnitu-
do cum mansuetudine. Omnis enim ex infirmitate feritas est.
4 " 2
Summum bonum est animus fortuita despiciens, virtute laetus, aut invicta vis animi, perita
rerum, placida in actu cum humanitate multa et conversantium cura.
47
4 " 3
...Quid enim prohibet nos beatam vitam dicere liberum animum et erectum et interritum ac
stabilem, extra metum, extra cupiditatem positum, cui unum bonum sit honestas, unum ma-
lum turpitudo, cetera vilis turba rerum nec detrahens quidquam beatae vitae nec adiciens, sine
auctu ac detrimento summi boni veniens ac recedens?
4 " 5
...Ergo exeundum ad libertatem est. Hanc non alia res tribuit quam fortunae neglegentia:
tum illud orietur inaestimabile bonum, quies mentis in tuto collocatae et sublimitas expulsi-
sque erroribus ex cognitione veri gaudium grande et immotum comitasque et diffusio animi,
quibus delectabitur non ut bonis sed ut ex bono suo ortis.
5 " 2 3
...Beatus enim dici nemo potest extra veritatem proiectus. Beata ergo vita est in recto cer-
toque iudicio stabilita et immutabilis.
6 " 2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]